Öppen data hjälper dig bjuda in rätt företag till nästa event

I en digital värld uppskattar vi alla att träffas utanför internets alla chattprogram ibland. Det finns mängder av anledningar till varför du bör investera tid och pengar på att ordna ett fysiskt event.

Med hjälp av öppen data kan du enkelt få fram en väl genomtänkt gästlista och bjuda in de företag du har mest nytta av att nätverka med. Du vet mer om företagen du vill bjuda in och du kan därmed skräddarsy din inbjudan så att de omöjligt kan tacka nej till det event du planerar.

5 tips för hur du hittar rätt företag att bjuda in till nästa event genom att använda öppen data: 

1. Ta fram en ICP- Ideal Customer Profile 

Hur ser din drömkund ut? Tack vare öppen data kan du få mer information om dina befintliga kunder och se alla gemensamma drag hos dem. När du hittat ett samband mellan en eller flera egenskaper hos ett företag och en lyckad affär kan du ta fram en ICP, Ideal Customer Profil. Du kan sedan lätt ta fram en short-list med företag som matchar din ICP. Dessa företag bör du sedan försöka ta kontakt med både online och offline.

2. Tvillinganalys

Alla har vi den där perfekta kunden, den vars hela köpprocessen gick snabbt och smidigt och som nu älskar den tjänst eller produkt du sålt till dem. I Vainu kan du göra en så kallad tvillinganalys och hitta företag som liknar ett valt företag. Har du inte kontaktat de företag du får upp genom denna sökning ännu är det alltså hög tid att göra det. Varför inte bjuda in dem till ett event du ordnar?

3. Hitta rätt timing 

Håller du ett seminarium om hur ett företag attraherar de bästa talangerna till att jobba hos dem? Då är företagen som rekryterar just nu garanterat mer intresserade av att delta än de företag som precis tvingats göra nedskärningar. I Vainu kan du söka efter företag som nyligen genomgått en specifik förändring. Du kan hitta företag som tagit in investeringar, anställt en ny VD, slagits samman med ett annat företag och mycket mycket mer.

recrutng-blog.gif

4. Skräddarsy din inbjudan

Med hjälp av öppen data kan du få reda på extremt mycket information om ett företag. Du kan bland annat se vilka tekniker (CMS, Marketing Automation och email-service etc.) ett företag använder samt ta reda på vilka sociala medieplattformar de är aktiva på samt hur ofta de publicerar inlägg där. Håller du ett meetup där ni ska prata om Google AdWords, bjud in de företagen som du vet jobbar med verktyget. När du vet hur de jobbar i dag kan du skräddarsy din inbjudan bättre och öka chansen till att de lockas till ditt event.

5. Filtrera efter adress

Du bjuder på dricka, snacks och riktigt intressanta samtal. Du erbjuder en riktig helkväll – chansen att någon kommer att resa ifrån norra Sverige för en träff på ditt kontor i Malmö är inte så stor. Filtrera företagen på din short-list efter vart de har kontor så går din inbjudan bara ut till de som faktiskt har chans att delta under eventet du planerar.

 

// Erika Granath, Vainu.io

Vainu är din personliga marknadsassistent. Tjänsten hittar de bästa leadsen bland miljontals företag och hjälper dig ta reda på när det är rätt tid att kontakta dem. Vainu vet hur dina kunder mår och ger dig en notis när det finns en chans att öka din uppförsäljning. Med Vainu sparar du tid och säljer mer.

 


Behöver du lokal för ditt evenemang? 

Se över 1300 alternativ hos Venuu.se! >> 

Läs även: 

5 tips för en bättre workshop

10 tips på ett lyckat kundevent

Möteslokal Stockholm | Konferens Stockholm| Festlokal Stockholm