Det är inte ovanligt att hålla i ett event i samband med en produktlansering. Eventet kan ses som en chans att informera omvärlden om att det finns ett tillskott på marknaden. Det är också en utmärkt möjlighet att hylla och uppmärksamma arbetsinsatsen bakom den nylanserade produkten. Nedan delar vi med oss några användbara tips som hjälper dig att arrangera ett lyckat produktlanseringsevent. 

Ta reda på syftet med produktlanseringseventet

Det första du bör göra när du sätter dig ned med planeringen av ett lanseringsevent är att försäkra dig om att du vet varför du arrangerar eventet i fråga. Om du inte vet syftet kommer det bli svårt att planera, utföra och följa upp evenemanget.

Förutom syftet är det också viktigt att ha en målsättning, det vill säga vad du önskar få ut av eventet som hålls i samband med din produktlansering. Du bör också säkerställa att ett event är rätt sätt att uppnå det du önskar för att utesluta att det inte finns andra tillvägagångssätt som passar bättre i ditt fall.

Med en tydlig version kommer allt gå betydligt mycket enklare. 

Lär känna din målgrupp

För att du ska kunna skapa ett framgångsrikt event är det viktigt att du vet vilka deltagarna är, varför de deltar på eventet och vad de vill få ut av det samt om de har någon typ av problematik som din produkt kan hjälpa dem med.

Efter att ha tagit fram en ny produkt har du förhoppningsvis väldigt bra koll på din målgrupp. Utöver det du redan känner till om dessa personer kan du, inför eventet, dock också behöva ta reda på vad som krävs från din sida för att dessa personer ska uppleva evenemanget som minnesvärt. 

Det här kan du förslagsvis göra genom att skapa en persona eller genom att prata med befintliga kunder samt personer i ditt nätverk som tidigare varit på liknande produktlanseringsevent.

Välj rätt eventlokal

Eventlokalen kan sätta ton för hela ditt event vilket gör valet av lokal viktigt. Lokalen ska inte bara skapa en wow-känsla utan behöver också matcha din nya produkt.

Om du till exempel lanserar en ny mjukvara eller annan typ av teknikprodukt kan det passa bättre med en modern och avskalad lokal. På samma sätt kan en lantlig och rustik lokal vara ett bättre alternativ om det gäller ett lanseringsevent för en kokbok med avskalade recept.

När du väl hittat en lokal som du tycker om och som passar din produkt behöver du fundera på vilka möjligheter den erbjuder. Rymmer den tillräckligt många personer? Finns det utrymme för en scen eller annan typ av underhållning om så önskas? Tillåter lokalen specialbelysning och visuella effekter?

Det är också en fördel att välja en relativt lättillgänglig eventlokal för att göra det så enkelt som möjligt för de inbjudna att ta sig till platsen. 

Sätt upp en plan för gästlistan

För att ett produktlanseringsevent ska bli framgångsrikt behöver de inbjudna uppleva känslan av exklusivitet. De behöver känna att de är speciella och tillhör en särskilt utvald grupp av personer. Om du lyckas skapa den här känslan inför ditt event är det större chans att de inbjudna väljer att dyka upp på eventet, det är även större chans att de talar gott om din produktlansering i efterhand. 

Känslan av exklusivitet kan du bara skapa om du är noggrann när det kommer till din gästlista. Det gäller därför att välja personer med omsorg för att resultatet ska bli så bra som möjligt. När du sätter upp din gästlista gäller det att bjuda in rätt personer.

Det är viktigt att komma ihåg att exklusivitet inte har med antalet inbjudna att göra, utan snarare vilka de inbjudna är. Alla personer på din färdiga gästlista måste vara relevanta när det kommer till din nya produkt. De behöver antingen ha inflytande, förmågan att förstärka ditt budskap eller vara potentiella kunder eller klienter.

Bygg upp en förväntan

Innan eventet som du planerar att arrangera i samband med din produktlansering gäller det att skapa en förväntan bland allmänheten.

För att lyckas med det behöver du vara tydlig i kommunikationen gällande vad produktlanseringen och lanseringseventet handlar om, varför det är viktigt att människor tar till sig av ditt budskap samt hur det kan hjälpa dem. Det kan även vara en bra idé att kommunicera vad som gör din produkt och ditt event unikt. Genom att delge några personer som kommer att delta och hur programmet för dagen ser ut kan du också skapa en förväntan. 

Ju tidigare du kommunicerar ditt budskap, desto större chans har du att skapa en viss hype kring ditt produktlanseringsevent. Var inte rädd för att börja flera månader i förväg.

Det finns mycket att göra för att bygga upp den här förväntan, även om du har en mindre budget att röra dig med. Du kan till exempel börja med att engagera företagets redan existerande community och pressen för att nå ut till många människor. 

Ett annat sätt att skapa engagemang är genom att samarbeta med influencers och experter inom din bransch och bjuda in dem till ditt event. Med lite tur så tackar de ja till inbjudan och med dem på gästlistan kan du skapa mer trovärdighet kring ditt varumärke.

Gör ditt event till en personlig upplevelse

På dagen för själva lanseringseventet har du egentligen bara en uppgift, och det är att göra tillställningen minnesvärd för de inbjudna personerna.

Första intrycket är otroligt viktigt och för att lyckas med det gäller det att se till att gästerna välkomnas på ett trevligt sätt. Det första de kommer att mötas av är din eventlokal så se till att den är tilltalande med rätt typ av belysning och dekorationer.

Ögonblicket då du presenterar din nya produkt är ett avgörande moment. Planerar du att hålla en presentation med visuella inslag eller kanske ett kortare tal? Om du har en fysisk produkt är det ett utmärkt tillfälle att låta gästerna själva testa den. Du kan förslagsvis förbereda olika stationer som fokuserar på olika användningsområden där besökarna har möjlighet att bekanta sig djupare med produkten. 

En annan viktig del av eventet är att deltagarna får ta emot gratis presenter, merchandise, reklamprodukter och mat och dryck. Om du vill ge bort produkter kan det vara en bra idé att förbereda goodiebags. Du behöver inte nödvändigtvis ge bort din nylanserade produkt, specialanpassad merchandise brukar också gå hem.

Gällande maten, om du planerar att även stå för den, kan du antingen förbereda en buffé med öppen bar eller ha servitörer som går runt bland deltagarna och serverar mat och dryck till gästerna där de står. Om det gäller ett mindre lanseringsevent kan det i vissa fall vara aktuellt att ordna en sittande middag. Då kan du förslagsvis lägga ut din produkt på bordet så att gästerna i lugn och ro kan ta en titt på den när de slagit sig ned till bords.

Det är inte bara det första intrycket som spelar stor roll, utan även det sista. I slutskedet av produktlanseringseventet kan det därför vara en bra idé att prata med gästerna på tu man hand. Om det rör sig om ett större event kan det bli svårt att hinna mingla med alla inbjudna personer, men att försöka hinna prata med så många som möjligt är ett bra riktmärke. Det får dock inte upplevas som stressigt från gästernas sida.

För att de inbjudna ska känna sig sedda kan det också vara trevligt att introducera dem till andra personer på eventet som du tror att de skulle ha glädje av att möta. 

Var uppriktig mot ditt varumärke

Under evenemanget bör ditt fokus ligga på din nya produkt och på dina gäster. Det är dock viktigt att inte glömma bort det egna varumärket. Det är naturligt att vilja imponera på besökarna, men gör det aldrig på bekostnad av ditt varumärke. I slutet av dagen är det viktigaste att du kan vara uppriktig mot dig själv och företagets värderingar. 

Det gäller med andra ord att framhäva varumärket på ett inte alltför överdrivet sätt och att förhålla sig till den egna stilen och tonen. Din varumärkesprofilen har en stor betydelse när det kommer till eventets utformande. Försök till exempel att hålla dig till färger och typsnitt som företaget vanligtvis använder i extern kommunikation. Det här kommer att skapa en röd tråd som kommer uppskattas av dina gäster.

Följ upp efter lanseringseventets slut

När produktlanseringseventet är över kan det vara bra att följa upp med de inbjudna personerna. Du kan till exempel ringa eller mejla dem för att erbjuda din produkt eller för att be om feedback eller rekommendationer. Det kan ge dig en god förståelse för 

En ny framtagen produkt förtjänar en lansering i form av ett häftigt event. Ett event i samband med produktlanseringen är många gånger en del av en lanseringsplan. Vi hoppas att det här inlägget gett dig inspiration och önskar dig lycka till med din tillställning!


Venuu är Sveriges största bokningstjänst för eventlokaler. Hos oss bokar du enkelt en unik lokal för din fest, din konferens, ditt bröllop eller andra event, alltid till bästa pris. Se hundratals lokaler på vår hemsida »

Ta del av vårt nyhetsbrev

* obligatoriskt fält